Terve taas!

Ylläolevan tervehdyksen voi käsittää kahdella tavalla, se on joko tervehdys tai toteamus "olen terve taas". Terve en vielä ole, mutta pahimmasta ollaan päästy jo ylitse. Nuhaa, yskää ja voimattomuutta, kyllä. Possunuhaa? Ei.

Koulussa (tai muissa paikoissa, missä paljon ihmisiä pyörii) ei tuo tietoisku "Muista pestä kädet!" kovinkaan paljon auta. Minä olen pessyt käsiä ennen ruokailua ja desinfioinut kädet, kun tulen koulusta kotiin, ja silti tulin kipeäksi! Jos kerran normaali nuha tarttuu kaikesta tästä "vaivasta" huolimatta, niin eikö sitten se kauan jankutettu sikainfluenssa? Ja kun ymmärtääkseni tämä possunuha on vielä kovinkin tarttuvaista sorttia, kun siihen ei niitä joitain vasta-aineita ole...

Koulussa kipeät ja terveet ihmiset lääppivät samoja pulpetteja, kirjoja, ovenkahvoja ym. Kaikki ottavat samoilla ottimilla ruokaa laareista, eivätkä kaikki pese niitä käsiä kuitenkaan. Meillä koulussa on varmaan yksi kolmasosa tässä jossain pirun nuhassa, jonka jälkeen tulee ihana räkäyskä. Minä olen siis myös, enkä mennyt tänään kouluun tartuttamaan muita.

Jos minä mistään mitään tajuan, niin eikös lähes kaikki nuhat ja flunssat tartu pisaratartuntana? Auttaako siihen käsien pesu kovinkaan radikaalisti? Koulussa ja päiväkodeissa ei kyllä ainakaan auta, sanon minä.

Ja vaikka luulin, että käsien pesulla ja niiden desinfioinnilla välttyisin sikainfluenssalta, niin olin kyllä väärässä. Sain tämän nuhan kaikesta huolimatta, joten jos sikainfluenssa rantautuu tännekin, niin saan kyllä senkin. Ja jos tämä tavallinen nuhakin kerran leviää näin nopeasti koulussa, voin olla varma, että possunuhan saapuessa koulussa käy kyllä kato.

Sikainfluenssa, iske nopeasti! En halua olla kipeä Musen tai Placebon keikoilla tai TET-jaksolla. Hmm...